Eerste resultaten van experimenten voor datagedreven assetmanagement bekend
Op 5 september kwam de werkgroep voor datagedreven assetmanagement bij elkaar om diverse innovatieve nieuwe opties te bespreken. Er zijn immers zoveel mooie manieren om data te verzamelen én toe te passen. Diverse gemeenten gaven hier voorbeelden van.
Van Fietsapp naar Verkeersplan
De gemeente Breda heeft de afgelopen tijd veel fietsdata verzameld via een app. Inwoners werden via het programma Breda Fietst voor Breda gemotiveerd om de fiets te pakken (en hun reis te registreren), want bij welke 130km die gefietst werd, gaf de gemeente een fiets cadeau aan een kind.
Deze actie leverde van meer dan 1500 fietsers nauwkeurige data op van hun routes en bestemmingen. “Deze data kan onder meer gebruikt worden om bewegwijzering aan te brengen, maar ook om onze strooiroutes te verbeteren”, aldus de Martijn Geervliet van de gemeente.
Andere verkeersdeelnemers (zoals bussen en deelscooters) geven ook een schat aan data. Van de mogelijkheden hiermee is pas het topje van de ijsberg bekend. De gemeente is bezig om te kijken wat zij allemaal hiermee willen.
Een van de mogelijkheden die nu bekeken wordt, is de data omtrent stilstaan bij verkeerslichten door scooters. Dit kan helpen om keuzes te maken in welke kruispunten als eerste aangepakt moeten worden.
Een nieuwe stroom data, die via een succesvolle samenwerking met de ANWB binnenkomt (over bijvoorbeeld waar en hoe hard een auto remt) is hier ook waardevol.
Het proces/product is nog zeker niet af, maar er komen nu al veelbelovende (tussen)resultaten uit het verzamelen van alle data. Zo is met deze data bekeken hoe het fietsverkeer doorgang kan blijven vinden tijdens de werkzaamheden in het historisch starthart van Breda.
Nijmegen heeft net als Breda ook een proef gedaan met de app (RingRing) voor het "voorrang verlenen" bij verkeerslichten. Dit is volgens bedoeld voor zowel fietser als scooters. De techniek werkt alleen bij slimme VRI's, de zogenaamde iVRI's.
Meer inspecties met minder mensen
Een probleem waar veel gemeenten mee worstelen is het feit dat het areaal groter wordt, maar de menskracht om het bijvoorbeeld te inspecteren niet. Vandaar dat nieuwe technieken om data in te winnen voor bijvoorbeeld weginspecties, veel winst kunnen opleveren.
De gemeente Breda heeft hierin een manier gevonden om meer data te krijgen, met minder mensen. Zij zijn hiervoor een samenwerking aangegaan met Braincreators en Unihorn, die samenwerken onder de naam Inspech..
De hoeveelheid data die via deze digitale inspecties binnen kwam, was overweldigend.
Een eerste blik liet zien dat het niet alleen meer data, maar ook betere data was. Digitale inwinning gaat immers veel sneller dan wanneer een visuele inspecteur zijn ronde doet.
De grote hoeveelheden aan data is in het digitale systeem gebundeld in wegvakken, waardoor een goede analyse mogelijk gemaakt wordt. In het systeem is het ook mogelijk foto’s van de schadebeelden op de desbetreffende plekken te laten zien.
Het is nog in testfase, maar deze manier van inspecteren lijkt de visuele inspectie volledig te kunnen vervangen. Dit betekent niet het einde van de visuele inspecteurs: zij kunnen ingezet worden in bijvoorbeeld woonwijken, want bij geparkeerde auto’s langs de weg is de digitale inspectie niet betrouwbaar gebleken.
Mark van Meeteren, van de gemeente Breda, vertelt dat ze hier nog niet klaar zijn. Zij hopen binnenkort ook te kunnen starten met de bestek-checker. Een systeem waaruit directievoeders direct geïnformeerd kunnen worden (zowel in tekst als met foto’s via een plek op de kaart) welke schadebeelden zij moeten gaan herstellen.
Hoewel de gemeente Breda een zeer positief beeld laat zien, erkent de gemeente Nijmegen wel dat het systeem nog niet waterdicht is.
Tijdens diverse testen die zij met het systeem van Inspech hebben gedaan, kwam Nijmegen erachter dat bijvoorbeeld niet alle gaten in de weg ontdekt werden, evenals dwars-onvlakheid en langsonvlakheid. Daarnaast is het systeem van de digitale weginspectie alleen geschikt voor asfaltverharding en nog niet voor elementverharding.
De succesfactoren die bij lijken te dragen een succesvolle test met nieuwe inwintechnieken, zijn onder andere het soort verharding dat je wil inspecteren, evenals de partij met wie je samenwerkt voor de meting.
Meer weten
Wil je meer weten over de experimenten? Bekijk ook de pagina op CROW Essit.