Praktijkvoorbeeld

PlasticRoad in Rotterdam

Er start in de straat een proef waarbij in een aantal parkeervakken de onderdelen van deze speciale weg worden toegepast. Deze onderdelen zijn gemaakt van hergebruikt plastic en dus duurzaam. De onderdelen worden aan elkaar bevestigd en zijn hol van binnen. Ze kunnen water opvangen, opslaan en vervolgens ook langzaam aan de ondergrond afgeven. PlasticRoad wordt al gebruikt in verschillende gemeenten in Nederland. 
 

 

Proef

Beheerder Arjen Oostra: 'In de Jan van Vuchtstraat komen de onderdelen in parkeervakken te liggen en onderzoeken we hoe ze zich houden, hoe goed ze het water verzamelen en hoe het weer afgeven van water verloopt. Een PlasticRoad is licht en daarom goed bruikbaar op de slappe bodem in Rotterdam'. 
 

Aangepast aan het klimaat, duurzaam en lichtgewicht

Een PlasticRoad is de meest duurzame wegconstructie ter wereld, volgens de bedenkers. De visie van de makers is dat de onderdelen van de speciale weg kunnen bijdragen aan het aanpassen van het klimaat en de uitstoot van uitlaatgassen kan laten verminderen. De leefomgeving (steden en dorpen) wordt zo verbeterd. De speciale weg wordt in Nederland al in verschillende gemeenten gebruikt. Het wordt ingezet voor licht verkeer, bijvoorbeeld in parkeervakken en fietspaden, maar ook trottoirs of sportvelden. De onderdelen zijn er in verschillende afmetingen en worden aan elkaar vastgemaakt tot het gewenste geheel. 
 

Weetjes

  • De elementen van de Plastic Road zijn gemaakt van hergebruikt plastic zoals koffiebekers, kwarkbekers en boterkuipjes. Als voorbeeld: in de 20 elementen in de 10 parkeervakken in de Jan van Vuchtstraat zijn zo’n 847.000 koffiebekertjes verwerkt (uitgaande van 0.002gr per stuk).
  • De elementen vangen per vierkante meter ongeveer 300 liter op. De Waterberging van de parkeervakken met Plastic Road is met 90 vierkante meter dan 27.000 liter.
  • Het water komt vervolgens in de ondergrond terecht waar het omliggend groen dit weer kan opnemen.