Zwolle kiest voor ondergrondse mobiliteitshub met ruimte voor groen en wonen
Zwolle werkt aan een groene en toekomstbestendige stadswijk in Weezenlanden-Noord. Het ontwerp voor een ondergrondse mobiliteitshub is aangeboden aan de gemeenteraad. Door parkeren onder de grond te brengen, ontstaat bovengronds ruimte voor woningen, groen, veilige routes en een aantrekkelijk verblijfsgebied. De wijk groeit daarmee naar 600 woningen, met volop aandacht voor leefkwaliteit en klimaat.
Ruimte voor groen, water en een prettige leefomgeving
Het dak van de hub wordt ingericht als groene verblijfsplek met 51 bomen van twaalf inheemse soorten. Dit versterkt de biodiversiteit, biedt schaduw en draagt bij aan wateropvang. De inrichting sluit aan op de stedelijke hoofdgroenstructuur tussen Park de Weezenlanden en de Singel.
Veilig en comfortabel bewegen volgens STOMP
Het ontwerp volgt het STOMP-principe, waarbij voetganger en fietser centraal staan. Door de inrit te verplaatsen naar de nieuwe rotonde rijden er minder auto’s door de wijk, wat zorgt voor meer veiligheid, duidelijke zichtlijnen en bredere looproutes naar park en binnenstad.
Moderne, ondergrondse mobiliteitshub
De hub krijgt 426 parkeerplekken verdeeld over twee lagen, met voorzieningen zoals pakketkluizen, deelfietsen en een openbaar toilet. Door daglichtopeningen en glazen wanden blijft de ruimte overzichtelijk en sociaal veilig.
Slimme parkeeroplossingen voor de hele stad
De hub maakt deel uit van de Zwolse strategie voor mobiliteitshubs. Het doel: ruimte maken voor groen, wonen en ontmoeten door parkeren te clusteren. De inzichten uit dit project worden gebruikt voor toekomstige hubs in de stad.


