Nieuwsbericht

Schip van 13 duizend ton vaart in Rotterdam voor stabiliteitstest

De CROW-werkgroep ontwikkelt een nieuwe leidraad over schroefstraalbelasting. In dat kader hebben Shell en VT Group het grootste binnenvaartschip ter wereld beschikbaar gesteld voor een stabiliteitstest op ware grootte.

Profielfoto van Peter van de Ven
25 september 2023 | 1 minuut lezen

De CROW-werkgroep ontwikkelt een nieuwe leidraad over schroefstraalbelasting. In dat kader hebben Shell en VT Group het grootste binnenvaartschip ter wereld beschikbaar gesteld voor een stabiliteitstest op ware grootte. In de week van 18 september vond deze test plaats in de Schaardijkkade in Rotterdam, vlakbij de Van Brienenoordbrug.

 

Schroefstraalbelasting

Bij het af- en aanmeren zorgt de krachtige werking van de boegschroeven ervoor dat het schip in beweging komt. De stuwende boegschroef duwt het water naar de bodem en de kademuur. In sommige gevallen kunnen hier enorme watersnelheden bij vrijkomen. Het doel van deze test is om de invloed van boegstralen op de bodembescherming bij de kademuur vast te stellen. En om de bodembescherming van vergelijkbare kademuren te kunnen optimaliseren. Deze verbeteringen voorkomen erosie langs de kademuren als gevolg van de schroefstralen. Daarnaast worden de resultaten gebruikt om nieuwe richtlijnen op te stellen voor het duurzaam ontwerpen van de bodembescherming.
 

De laatste test

De CROW-werkgroep ontwikkelt de nieuwe leidraad over schroefstraalbelasting. Deze werkgroep bestaat uit een samenwerking van Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, TU Delft, ingenieursbureaus, aannemers en onderzoeksbureaus. De werkgroep heeft de schroefstraalbelasting eerst tweemaal op schaalmodellen getest. Deze test is de laatste en wordt uitgevoerd op ware grootte.

 

Testopstelling

Er zijn twee proefvakken gemaakt tegen de kademuur aan, door Paans Van Oord BV. Het eerste vak bevat breuksteen van 10 tot 60 kilo. Het tweede vak bevat 5 tot 40 kilo breuksteen. Beide vakken zijn 15 x 7,5 meter en liggen naast elkaar aan de oostzijde van de kade. Het water van één van de boegschroeven zal met een variërende kielspeling op de bodembescherming en de kade worden gestuurd. Met toepassing van vijf soorten meetapparatuur zijn er relevante parameters gemeten. Zoals snelheden, drukkrachten en versnellingen op de bodembescherming. Deze apparatuur zijn de ACV, ADCP, druksensoren, OTT C31 meter en bewegingssensoren, en zijn vanuit de kade gemeten. Behalve de OTT C31. Die is gebruikt voor het meten van free flow vanuit verschillende locaties, dus zonder de invloed van de kademuur. Daarnaast zal de verplaatsing van het breuksteen worden gemeten met behulp van een meetvaartuig, uitgerust met een multibeam surveysysteem met hoge resolutie.